UNCONSTITUTIONAL FREEZING OF ACCOUNTS AND BANK DEPOSITS FROM ECONOMIC CRIMINAL ADMINISTRATION (Σ.Δ.Ο.Ε) ACCORDING TO THE COUNCIL OF STATE

UNCONSTITUTIONAL FREEZING OF ACCOUNTS AND BANK DEPOSITS FROM ECONOMIC CRIMINAL ADMINISTRATION (Σ.Δ.Ο.Ε) ACCORDING TO THE COUNCIL OF STATE

Καταχώρηση 2013/03/26

Με το άρθρο 30 του Ν. 3296/2004 παρέχονται στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) ευρείες εξουσίες για την αποκάλυψη διαφόρων παραβάσεων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και σοβαρές οικονομικής φύσεως παραβάσεις, προκειμένου στην συνέχεια να επιληφθούν τα αρμόδια, εν όψει των κατ’ αρχήν πιθανολογηθεισών παραβάσεων, όργανα για να επιβάλουν τις σχετικές κυρώσεις ή λάβουν τα τυχόν προβλεπόμενα από την οικεία νομοθεσία μέτρα, τα οποία μπορεί να μην είναι μόνον διοικητικής φύσεως.

Μεταξύ των εξουσιών αυτών περιλαμβάνεται και η εξουσία των αρμοδίων οργάνων του Σ.Δ.Ο.Ε. να επιβάλουν τη δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών και περιουσιακών στοιχείων ελεγχομένου προσώπου. Τη σχετική διάταξη έκρινε αντισυνταγματική το Συμβούλιο της Επικρατείας και ειδικότερα, το Δ’ Τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου (πρόεδρος ο αντιπρόεδρος Σωτ. Ρίζος και εισηγητής η πάρεδρος Ουρανία Νικολαράκου), με την υπ’ αριθμ. 1032/2013 απόφασή του, έκρινε ότι είναι αντίθετη με τα άρθρα 5 (δικαίωμα συμμετοχής στην οικονομική ζωή της χώρας), 17 (προστασία της ιδιοκτησίας) και 25 (αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου) του Συντάγματος καθώς και με το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ (προστασία της περιουσίας).

Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, με την επίμαχη διάταξη αφενός μεν, επιδιώκεται η εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος αφετέρου όμως, περιορίζονται σημαντικά τα περιουσιακά δικαιώματα και η οικονομική και επαγγελματική ελευθερία των φορολογουμένων. Συνεπώς, εφόσον δεν τηρείται η αρχή της αναλογικότητας, ο σκοπός του μέτρου δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τη νομοθετική ρύθμιση. Το ζήτημα παραπέμφθηκε για τελική  κρίση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.